RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-2.blogspot.com

Sabtu, 30 Ogos 2014

Industri Kerusi Batu


INDUSTRI KERUSI BATU


TUMPAT, KELANTAN:  Kerusi batu adalah industri yang juga salah satu produk kreatif yang melibatkan penggunaan tangan dan idea mantap yang juga salah satu cabang kesenian dalam rekacipta hiasan. Bersesuaian pula dengan produk berkenaan akan kelihatan cantik dengan pelbagai konsep dan struktur warna yang diadunkan berdasarkan kekreatifan penggemar dan pembuatnya.

Lazimnya, kerusi batu akan kelihatan cantik bukan sahaja setelah direkabantuk sedemikian rupa, namun kelihatannya akan menyerlah apabila diwarnakan dengan cat yang sesuai. Bertambah indah dan menarik lagi apabila diletakkan di dalam rumah sebagai meja makan dan meja tetamu. Manakala di luar rumah pula, kerusi batu akan kelihatan menyerlah dengan warna terang apabila diletakkan di laman rumah. Bukan itu saja, kerusi batu ini turut dijadikan hiasan sebagai suatu kemudahan yang disediakan kepada pengunjung terutamanya di kawasan perkelahan dan taman rekreasi.

Seorang pembuat kerusi batu yang ditemui Wartawan RELATIF,  Sulaiman bin Shamsuddin atau lebih dikenali sebagai Lik dari Kampung Pantai Geting, Tumpat, Kelantan berkata industri kerusi batu berkenaan adalah milik majikannya yang dikenali sebagai Mahesan dan industri berkenaan bermula pada tahun 2012 yang lalu.

“Walaupun produk kerusi batu ini agak tersohor, namun tidak akan lengkap jika tidak bersama dengan meja makan. Begitulah lazimnya, kerusi batu akan dihiaskan bersama dengan meja makan.

“Setelah berjaya menghasilkan kerusi berkenaan, kerusi yang telah siap dibentuk itu kemudiannya akan didedahkan kepada udara dan kepanasan untuk dicat pula”, ujarnya.

Apabila ditanya tentang sambutan pembeli berdasarkan usia premisnya yang baru dua tahun itu, beliau menjelaskan, dari konteks sambutan pembeli kerusi batu yang dihasilkan di premisnya itu amat memberangsangkan walaupun pada awal diperkenalkan agak lembab kerana mungkin peminat-peminatnya belum mengetahui industri berkenaan wujud di Kampung Pantai Geting itu.

“Walaupun pada masa premis ini baru diwujudkan pada tahun 2012 lalu dan pada awal operasi jualannya agak lembab, namun pembeli sentiasa ada datang untuk melihat dan menempah berdasarkan kehendak mereka”, katanya.

Katanya, kerusi batu yang dihasilkan di premisnya itu diekspot ke luar Kelantan seperti Johor, Selangor, Kuala Lumpur, Kedah dan Perak. Menurutnya, terpaksa kerusi batu diekspot ke luar Kelantan kerana keperluan kepada produk berkenaan agak memberangsangkan di sana berbanding di Kelantan sendiri. Mungkin di Kelantan ini katanya, masyarakat di sini belum mengetahui keperluan terhadapnya dan tidak begitu berminat untuk membelinya berbanding dengan masyarakat di luar Kelantan.

Ditanya tentang pembeli luar Kelantan yang mengetahui premisnya itu dari sumber di mana berbanding dengan penduduk tempatan, beliau menjelaskan, ketika membawa kerusi batu yang ditempah oleh penduduk di sana, ketika itulah pihaknya menjaja dari mulut ke mulut. Paling menarik sekali, penduduk di luar Kelantan ini suka kepada rekabantuk yang dihasilkan dan pada ketika itulah beliau terpaksa membuatnya dengan segera sebagai mengambil hati pelanggan-pelanggan yang telah menempahnya atas dasar kepercayaan yang ditunjukkan oleh pembeli-pembeli berkenaan.

“Dari konteks harganya pula, kebanyakan kerusi batu di Kelantan dijual dengan harga RM100 (berketinggian 150 meter) dan beratnya pula mencecah 25 kilogram. Begitulah lazimnya dijual kepada pembeli-pembeli di sana”, katanya.

Dalam konteks pengiklanan sebagai salah satu kemudahan yang disediakan di media, setakat industri kerusi batu di premisnya itu belum menyasarkan di mana-mana syarikat pengiklanan walaupun banyaknya media sama ada media cetak seperti akhbar, media elektronik (tv) ataupun internet. Katanya, buat masa ini pihaknya belum bersedia ke arah itu.

Justeru, beliau berharap industri kerusi batu berkenaan dapat bertahan kukuh atas dasar kepercayaan yang ditunjukkan oleh pembeli dan peminat-peminat kerusi batu. Keutamaan beliau dalam menghasilkan produk berkenaan adalah mutunya dan kepuasan pelanggan yang pernah menempahnya bukan sahaja kepada pelanggan sedia ada tetapi juga kepada pelanggan-pelanggan baru.

Beliau boleh dihubungi melalui talian:
019-9516332

Sulaiman bin Shamsuddin atau Lik.

Sulaiman Shamsuddin ketika ditemubual Wartawan RELATIF.





Beberapa pekerja sedang sibuk menyiapkan kerusi batu.

Kerusi batu yang telah siap untuk dicatkan.

Di antara bahan-bahan yang digunakan ialah simen dan pasir.

Kedua-dua bahan itu kemudiannya diadunkan bersama.

Inilah acuan untuk membuat kerusi batu.

Tonton Video:
1. Siar.TV: Siri 2 - http://siartv-2.blogspot.com
2. You Tube - www.youtube.com/azmi mohd salleh

Teks:
AZMI MOHD. SALLEH

Jurufoto:
MOHD. KAMAL IBRAHIM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan