RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-2.blogspot.com

Rabu, 20 Ogos 2014

Seni Produk Rotan


SENI PRODUK ROTAN

WAKAF BAHARU, KELANTAN:  PRODUK kraftangan dari rotan di Kelantan sebenarnya masih mendapat tempat di hati peminatnya sendiri walaupun dewasa ini usaha ke arah itu tidak sebagaimana dulu. Mungkin berpunca daripada saingan dengan beberapa produk kraf dari bahan-bahan lain yang dikatakan lebih murah menyebabkan bahan-bahan dari kraf rotan seolah-olah bergerak perlahan. Ditambah pula sikap kerajaan negeri sendiri yang langsung tidak mengambil inisiatif supaya produk dari bahan-bahan berkenaan dieksploitasikan untuk dimajukan supaya terus mendapat tempat, sebagai punca kraftangan rotan berkeadaan sedemikian.

Cuma kita sekadar boleh mengucapkan tahniah kerana ada individu yang bukan sahaja berminat dengannya, tetapi atas dasar untuk mengelakkan produk kraf rotan kurang diberi tumpuan yang akan menyebabkannya terus berkubur adalah tepat pada masanya, sebarang usaha ke arah itu perlu diberikan perhatian.

Sesuailah hasrat dan tekad yang cuba direalisasikan oleh Pengusaha MSB Enterprise, Mohd. Samsuddin bin Ali, 54, atau lebih dikenali sebagai Abang Din dari Kota Kubang Labu, Wakaf Baharu, Kelantan bangkit dengan cita-cita dan semangatnya kerana menganggap produk kraf dari rotan ini ada potensi untuk terus maju serta mendapat tempat di hati orang ramai. Beliau yang mengusahakan produk berkenaan di atas tanah miliknya sendiri bermodalkan RM2,000 hingga RM3,000 dari wang poketnya sendiri akhirnya berjaya sehingga ke tahap sekarang selain berjaya membeli beberapa mesin dan peralatan menghasilkan produk kraf tersebut.

Menurutnya, sebelum merealisasikan cita-citanya dalam industri seumpama itu, beliau mengikuti latihan serta bimbingan dari kerajaan pusat di bawah Kementerian Belia dan Sukan yang turut menganjurkan beberapa kursus kepada golongan belia yang berminat. Beliau yang diberikan kesempatan oleh pihak kementerian terbabit disambut dengan tangan terbuka sehinggalah pada tahun 1983 di atas minatnya beliau berjaya menghadirkan diri mengikuti kursus kemahiran di Indonesia pula selama enam bulan.

Setelah pulang daripada latihan dan kursus kemahiran itulah, pada tahun 1984 beliau menubuhkan kedai kraf rotan sekarang dengan dibantu oleh enam pekerja sepenuh masa kerana beranggapan seni kraf kraftangan rotan tentunya boleh diperkembangkan bahkan kalau membicarakan soal seni, produk dari rotan ini lebih menarik berbanding produk kraf dari bahan-bahan lain apatah lagi berpotensi di pasaran kalau kena dengan caranya. Sebab itulah beliau tidak gentar dengan cabaran di pasaran kerana produk kraf yang dihasilkannya memang menarik malah kalau pelanggan yang melihatnya tentunya akan tertarik kerana buatannya agak halus malahan kaya dengan seni.

"Sambutan pelanggan terhadap produk kraf di kedai Abang Din setakat hari ini, alhamdulillah agak menggalakkan. Cuma masalah yang dihadapi Abang Din adalah soal pekerja yang tidak mencukupi.

"Akibat pekerja tidak cukup menyebabkan barangan yang dihasilkan tidak dapat disiapkan pada masanya. Ini kerana, produk rotan ini perlu disiapkan oleh seorang pekerja sebanyak satu set dalam tempoh satu bulan.

"Masalah ini berlaku kerana masa yang diperuntukkan kepada beberapa ekspo dan pameran kraf, jadi produk itu sepatutnya sudah disiapkan, namun disebabkan hal ini ia menjadi tertangguh", katanya ketika ditemui Wartawan RELATIF di kedainya itu.

Katanya, selain tempahan diterima daripada pelanggan tempatan, beliau juga menerima tempahan daripada pelanggan luar Kelantan seperti dari Terengganu, Perak dan Kuala Lumpur. Misalnya kebanyakan pelanggan dari Terengganu selalunya yang menempah terdiri daripada pengusaha pusat-pusat peranginan.

Tambahnya, sambutan terhadap produk ini bukan sahaja terdiri daripada pelanggan biasa, namun kebanyakannya terdiri daripada pemborong. Jika pemborong yang menempah, beliau mengenakan kadar diskaun di antara 20 hingga 30 peratus daripada harga biasa. Bahkan kebanyakan pemborong tersebut bukan sahaja terdiri daripada masyarakat tempatan, tidak kurang juga dari luar Kelantan hasil daripada ekspo yang pernah diikutinya.

Katanya lagi, cara barangan ini dijual menurut kehendak pelanggan. Terdapat pelanggan yang datang membeli sendiri di kedai dan kadang-kadang membawanya sendiri. Sebaliknya jika ada permintaan supaya produk yang telah ditempah itu perlu diuruskannya sendiri, beliau akan menghantarnya menggunakan kenderaannya sendiri. Manakala jika produk kraf itu ukurannya agak kecil beliau akan usahakannya secara pos biasa ataupun pos laju. Manakala barangan kraf itu pula pada kebiasaannya siap dijual pada bulan Jun setiap tahun dengan perolehan pendapatan lebih kurang RM5,000.

Menyentuh tentang ekspo dan pameran yang berasaskan rotan ini, setiap kali mendapat info tentang ekspo terbabit, beliau tidak akan lepaskan peluang dan saat inilah beliau akan dianggap sibuk. Ekspo ini amat penting bagi Industri Kecil dan Sederhana (IKS) sepertinya, kerana dengan menyertai pameran secara tidak langsung akan dapat mengiklankan produk yang dihasilkan. Misalnya di Kelantan, ekspo yang dianjurkan oleh kerajaan pusat pernah diikutinya di pusat kraftangan di Tunjung, Kota Bharu. Manakala sering kali beliau dikuti di Jalan Kolej, Kuala Lumpur, termasuklah pada 24 Februari, 2010. Bahkan ekspo yang dianjurkan pihak MARA pula kerap diadakan setiap tahun di Kuala Terengganu, namun pada tahun ini dimansuhkan.

"Soal bekalan rotan banyak diperolehi dari Jeli, Kelantan termasuklah dari negeri Kedah dan Negeri Sembilan. Sekiranya wujudnya masalah untuk mendapat bekalan dan jika mustahak sangat, Abang Din terpaksa berusaha untuk mencari di mana-mana tempat dalam usaha untuk mempercepatkan pengeluaran hasilnya.

"Kadang-kadang Abang Din tidak susah sangat sebab terdapat juga individu yang membekalkan rotan tersebut dan jika ada yang menjualnya, Abang Din sanggup membelinya. Apabila hal ini berlaku secara tidak langsung dapat menampung kekurangan di beberapa bahagian tertentu", katanya apabila ditanya tentang masalah jika berlakunya kekurangan bekalan rotan tersebut.

Katanya menambah, dalam masa sebulan, sekurang-kurangnya satu set meliputi 3,000 hingga 4,000 buah dapat disiapkan setiap seorang pekerja. Di antara produk kraf rotan yang dihasilkan seperti kuda mainan budak, buaian bayi, buaian orang dewasa, bekas lampu tidur, katil, kerusi goyang dewasa, penyangkut baju, raga dan cermin muka.

Harga produk kraf rotan yang ditawarkan di kedainya terutamanya kerusi berbentuk anyaman berharga di antara RM3,000 hingga RM4,000. Manakala bentuk kerangka pula berharga RM1,000. Kerusi biasa tanpa penyandar seperti kerusi jahir berharga RM50, penyangkut baju (RM180), buaian dewasa (RM200), bekas lampu tidur (RM600), katil bujang (RM950), kerusi goyang dewasa (RM280), cermin muka berukuran 6 kaki (RM280) dan cermin muka berukuran 2 kaki (RM50).

Menyentuh tentang produk kraf rotan berwarna katanya, beliau lebih senang menghasilkan produk tanpa warna kerana dianggap lebih cantik dan kelihatan asli. Walau bagaimanapun, jika permintaan daripada pelanggan yang memerlukan produk yang ditempah mereka memerlukan warna pilihan, beliau akan memenuhi permintaan itu. Cuma dengan menggunakan warna ini tidak boleh bertahan lama, mudah pudar dan luntur dalam masa yang singkat.

Apabila ditanya tentang mutu produk rotan yang dihasilkan berdasarkan pengalamannya selama 24 tahun itu, beliau menjelaskannya bahawa setakat ini belum pernah lagi pelanggan yang berurusan dan membeli produk di kedainya merungut atau membuat aduan tentang masalah yang timbul. Keadaan ini menunjukkan, mutu barangan kra beliau menepati kehendak pelanggan dari buatannya yang halus, standard dan telah diakui atau ditetapkan oleh pihak kerajaan. Malahan setahunya kebanyakan barangan kraf sebagaimana yang dihasilkannya kini tidak terdapat di negeri-negeri lain, sebab itulah beliau begitu teruja untuk memperkemaskan cara pembuatannya agar nampak lebih menarik.

Walaupun begitu, sekiranya barangan kraf yang telah dibeli oleh pelanggan mengalami sebarang masalah dan kerosakan, beliau akan membaikinya atau mengganti yang baru. Tetapi, sehingga hari ini produk beliau belum lagi dianggap mudah rosak, tetapi jika benar-benar berlaku beliau akan membaiki di tempat yang perlu atau menggantikannya dengan yang baru.

Justeru, beliau berharap jika ada mana-mana pihak yang ingin menempah produk kraf rotan dari kedainya, beliau menanti dengan hati dan tangan terbuka. Sementara itu, beliau amat menghargai peminat-peminat produk kraf rotan ini supaya memberikan sokongan kepada pengusaha sepertinya untuk mengelakkan produk kraf rotan yang dipelopori sejak turun-temurun itu tidak terus berkubur. Paling penting adalah seni untuk menghasilkan produk itulah sukar didapati hanya kepada peminatnya dan pengusaha yang hanya berkecimpung sahaja yang hanya jauhari kenal maknikam.

Untuk tempahan, beliau boleh dihubungi di talian:
012-9096379

   
Pengusaha MSB Enterprise, Mohd. Samsuddin Ali atau Abang Din.

Abang Din ketika ditemubual Wartawan RELATIF.

Rotan yang digunakan dari jenis bermutu tinggi.


Sebahagian kerusi yang telah dihasilkan.

Katil dari rotan.

Kuda-kuda, sejenis permainan kanak-kanak.

Buaian untuk kanak-kanak.



Peralatan yang digunakan untuk menghasilkan barangan kraf rotan.

Teks:
AZMI MOHD. SALLEH

Jurufoto:
MOHD. KAMAL IBRAHIM

3 ulasan: