RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-2.blogspot.com

Rabu, 30 Julai 2014

Pantai Teluk Gadong (Terengganu)


PANTAI TELUK GADONG

DUNGUN, TERENGGANU: Pantai Teluk Gadong yang terletak di Kampung Sura Hujung, Dungun, Terengganu adalah sebuah pantai yang agak cantik. Pantai ini agak memanjang di mana di bahagian hujungnya terdapat sebuah bukit dan sebuah tasik yang agak tenang dan menarik. Di dalam tasik ini pula didiami spesis ikan yang agak besar yang sering bermain di sebuah pelantaian tangga di tasik tersebut.

Di daratan Pantai Teluk Gadong ini pula terdapatnya Universiti Teknologi Mara (UiTM), selain kemudahan pondok rehat, gerai makanan dan restoran, tandas awam, tempat solat serta tong sampah. Sampah yang setiap hari dipungut oleh pekerja Majlis Daerah Dungun akan menjadi pantai ini sentiasa bersih dan sejuk mata memandangnya.

Sesuatu yang agak menarik tentang Pantai Teluk Gadong bukan sahaja tentang keindahan pantai dan suasananya yang hening dengan hembusan bayu pantai serta deruan ombak menghempas pantai adalah irama yang lazim bagi kebanyakan pantai, begitu juga dengan Pantai Teluk Gadong ini. Selain pokok rhu yang tumbuh subur, keadaan pasirnya yang memutih dan berkilau ketika menanti pancaran sinar mentari menambahkan lagi suasana di Pantai Teluk Gadong ini.

Selain pantainya, keadaan tasiknya yang berteluk itu seolah-olah permai apabila memandangnya dari tepi hingga di bahagian hujungnya. Mungkin di pantai-pantai lain tidak sebagaimana Pantai Teluk Gadong yang mempunyai tasik, begitulah halnya dengan pantai ini yang seolah-olah lain dari yang lain.

Justeru, jika anda mempunyai kesempatan masa di musim cuti, silalah berkunjung ke Pantai Teluk Gadong yang terletak di Kampung Sura Hujung, Dungun, Terengganu ini kerana pantainya menjanjikan ketenangan dan kedamaian jika anda berharap kepada kenyamanan dan pemandangan yang indah, Pantai Teluk Gadonglah tempatnya.

Keadaan pasir pantainya yang hening dan memutih.

Ombak sering menghempas pantai dan sebuah bukit di hujung pantainya.

Pemandangan pasir pantai.

Pemandangan yang teduh dengan adanya pokok-pokok sebagai pelindung mentari.

Pondok rehat turut dibina sebagai salah satu kemudahan kepada pengunjung.







Suasana tasik dan teluk yang mendamaikan.

Spesis ikan sering bertandang ke pelantaian ini.

Tonton Video:
1. Siar.TV: Siri 2 - http://siartv-2.blogspot.com
2. You Tube - www.youtube.com/azmi mohd salleh

 Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan