RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-2.blogspot.com

Sabtu, 20 September 2014

Nasib Anak OKU


NASIB ANAK OKU

RANTAU PANJANG, KELANTAN:  Tiada siapa yang inginkan kecacatan atau istilah kini yang sering digunakan ialah "Orang Kelainan Upaya (OKU)", tetapi kalau Allah mentakdirkannya begitu, sebagai manusia wajar menerimanya dengan hati yang penuh redha. Apatah lagi, apabila diketahui cacat, sudah tentu rakan-rakan tidak ingin mendampingi malahan kalau ada yang mendampingi, mangsa yang cacat akan ditertawakan, itulah hakikat dan lumrah hidup sebagai anak OKU.

Menyedari tentang hakikat itulah, kerajaan telah menubuhkan beberapa badan, jabatan dan agensi terbabit dalam usaha untuk memberikan penerangan dan menyelesaikan masalah keluarga OKU. Badan yang diamanahkan oleh pihak kerajaan pusat itu untuk membantu mangsa yang terlibat adalah terletak di atas sikap dan keprihatinan mereka, apakah mereka telah memainkan peranan yang sepatutnya atau mengamalkan budaya kerja sambil "lewa", kerajaan pusat perlu menangani masalah ini. Kalau di kawasan kota dan bandar, tentunya masalah berkenaan tidak timbul, tetapi bagaimana pula di kawasan terpencil? 

Salah seorang yang mempunyai anak OKU yang sempat ditemui Wartawan RELATIF, Mohd. Yasin bin Awang Besar, 56, atau lebih dikenali sebagai Pakcu dari Kampung Bukit Tandak, Rantau Panjang, Kelantan redha dengan ketentuan Illahi apabila anaknya Nurul Ain Atikah menerima nasib sedemikian rupa.

“Nurul ni ditakdirkan OKU sejak dari dalam perut lagi”, katanya menceritakan perihal anaknya, Nurul Ain Atikah.

Katanya, disebabkan masalah yang dialami oleh anaknya itu, beliau dimaklumkan oleh banyak pihak khususnya orang-orang kampungnya supaya mendapatkan bantuan dan sumbangan sebagaimana yang sepatutnya daripada pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Lantaran itu, awal tahun 2013 lalu, beliau memaklumkan tentang hal berkenaan kepada pihak JKM Pasir Mas sebagai salah satu prosedur yang wajar dilakukan dalam usaha untuk memperolehi sumbangan sebagaimana yang sepatutnya. Menurutnya, setakat ini sudah kira-kira tiga kali beliau merujuk kepada pihak JKM Pasir Mas itu agar permohonannya mendapat pertimbangan dari pihak terbabit.

Kata Mohd. Yasin lagi, ketika beliau hadir di pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat, Pasir Mas, pihak JKM Pasir Mas melalui pegawainya berjanji akan memberikan pertolongan, namun sehingga hari ini permohonan tersebut seolah-olah tidak dipeduli, tidak dilayani atau mungkin dibakul sampahkan.

“Pihak JKM pernah meminta surat daftar kelahiran anak saya. Namun, saya tidak dapat memenuhi permintaan pegawai berkenaan disebabkan surat daftar itu tiada dalam simpanan akibat rumah dilanda banjir”, katanya yang pada ketika itu agak tergesa-gesa.

Katanya menambah, disebabkan pihak berkenaan tidak lagi memberikan perhatian kerana lebih banyak mendiamkan diri, beliau pun tidak lagi mengambil kisah walaupun anaknya itu mempunyai kad OKU. Biarlah anaknya yang OKU seperti itu tanpa mendapat sebarang bantuan dan sumbangan yang sepatutnya. Kalau cuba bertekak pun, masalahnya tidak akan diambil kisah oleh pihak terbabit.

Apabila ditanya, adakah pihak JKM pernah datang menemui beliau di kediamannya, beliau menjelaskan pihak JKM pernah datang ke rumahnya untuk melihat hal ehwal anak dan kediamannya sebelum ini.

“Pegawai JKM pernah datang ke rumah saya, tetapi sekadar melihatnya saja. Saya tidak tahu mereka lihat apa”, katanya.

Ditanya tentang peranan wakil rakyat dalam usaha menyelesaikan masalahnya itu. Beliau menjelaskan, wakil rakyat di kawasannya itu pernah memberikan nasihat supaya beliau dan keluarganya merujuk kepada pihak JKM.

Justeru, masyarakat kampung sememangnya tidak tahu ke mana tempat untuk mengadu tentang masalah yang dihadapi mereka. Jika pihak kerajaan melalui jabatan dan agensinya sekadar berdiam diri, segala masalah akan sentiasa bertambah dan mangsa sebenar terus dilanda masalah tanpa mendapat pembelaan yang sepatutnya, sedangkan kerajaan pusat sudah lama menubuhkan badan-badan dan agensi terbabit. Penduduk kampung amat berharap tindakan pihak agensi yang diberikan tugas dan amanah, tetapi jika agensi terbabit gagal berbuat demikian, siapa lagi yang mampu memberikan bantuan dan sumbangan.

Mohd. Yasin bin Awang Besar atau Pakcu.

Mohd. Yasin ketika ditemubual Wartawan RELATIF di kediamannya.

Anak OKU, Nurul Ain Atikah binti Mohd. Yasin.

Kad OKU milik Nurul Ain Atikah.

Tonton Video:
1. Siar.TV: Siri 2 - http://siartv-2.blogspot.com
2. You Tube - www.youtube.com/azmi mohd salleh

Teks:
AZMI MOHD. SALLEH

Jurufoto:
MOHD. KAMAL IBRAHIM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan