RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-2.blogspot.com

Khamis, 30 Mei 2013

Taman Tema I-City


TAMAN TEMA I-CITY

SHAH ALAM, SELANGOR: SESUATU yang amat menarik, mungkin Selangor adalah bandar pertama yang memperkenalkan Taman Tema I-City menggunakan pokok-pokok tiruan yang dipasang lampu berwarna-warni secara besar-besaran, walaupun di tempat lain hal seumpama ini juga turut disediakan, namun tidak sehebat sebagaimana di Taman Tema I-City itu.

Tinjauan Wartawan RELATIF di Taman Tema I-City ini baru-baru ini mendapati, kebanyakan pengunjung yang datang ke taman tema ini bukan sahaja terdiri daripada warga tempatan, namun dari bahasa dan dialek yang dipertuturkan, taman tema ini sebenarnya turut dikunjungi oleh penduduk dari berbilang bangsa dari seluruh Malaysia. Salah satu sebab mereka berkunjung ke Taman Tema I-City ini adalah kerana pemandangannya amat menarik selain dapat melihat suasana yang tidak pernah dapat dilihat di tempat sendiri.

Menurut Wikipedia, Taman Tema I-City dulunya dikenali sebagai "Bandar Sumur" iaitu sebuah perbandaran baharu terletak dalam kawasan Lembah Klang, Selangor. Pekan baharu ini terletak di Seksyen 7, Shah Alam berdekatan dengan Sungai Rasau di antara Bandar Baru Klang, Klang dan Shah Alam.

Pekan baharu ini dulunya tempat bagi Pusat Pameran "Pengembaraan Angkasa Lepas Bandar Sumur" yang berlangsung pada tahun 1995. Kini, pekan ini dipenuhi pokok-pokok tiruan yang dipasang lampu berwarna-warni.

Sesuatu yang menjadikan pengunjung begitu teruja untuk ke taman tema ini selain kawasan persekitarannya yang cantik dan mempesonakan, pengunjung yang datang tidak dikenakan sebarang bayaran kecuali dikenakan parkir kenderaan sebanyak RM10 sebuah. Hal ini dapat ditafsirkan, penganjur tidak ingin melihat pengunjung parkir kenderaan sesuka hati yang tentunya mencacatkan pandangan dan penyebab kepada kesesakan laluan.

Kalau pada waktu malam, Taman Tema I-City ini dipasang dan dihias dengan pokok tiruan yang dipasang lampu berwarna-warni yang menambahkan lagi panorama malamnya, tetapi pada siang harinya kawasan ini adalah lokasi pejabat awam dan swasta. Di antara kemudahan untuk keselesaan pengunjung selain parkir kenderaan, terdapat juga kemudahan kerusi rehat dan gerai makanan. 

Justeru, peluang seumpama ini tidak seharusnya ditunggu-tunggu dan pengunjung yang berkesempatan ke Kuala Lumpur dan khususnya ke Selangor silalah menjejakkan kaki ke Taman Tema I-City ini. Walaupun keadaan laluannya masih belum sempurna dan masih dibaik-pulih untuk keselesaan pemandu kenderaan, namun Taman Tema I-City setia menanti kehadiran pengunjung pada setiap malam.
  



Betapa cantiknya pokok tiruan yang dipasang lampu warna-warni terhias pada waktu malam.

Kemudahan roller coaster ini juga turut disediakan.


Kemudahan kerusi rehat. Kelihatan Wartawan RELATIF (kiri) bersama keluarga bersantai di sebuah kerusi rehat di Taman Tema I-City.

Replika harimau. Ada kanak-kanak menangis melihat wajah replika harimau ini.



Pemandangan jauh kawasan replika dinosaur.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan