RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-2.blogspot.com

Jumaat, 1 Mac 2013

Misteri Baruh Mak Dara


MISTERI BARUH MAK DARA

PASIR MAS, KELANTAN:  KEJADIAN misteri jelmaan jin (pelesit) yang berlaku pada tahun 1955 iaitu sebelum Malaya mencapai kemerdekaan di kawasan Baruh Mak Dara memang di tahap serius. Ini kerana, sehingga hari ini, walaupun negara telah mencapai kemerdekaan, kejadian yang meremangkan bulu roma di kawasan yang agak terpencil di daerah Pasir Mas, Kelantan itu masih lagi berlaku dan pada ketika-ketika tertentu penduduk di kampung terbabit seakan fobia walaupun kejadian berkenaan telah berlalu sejak 58 tahun lalu. Kisah ini kemudiannya dihebahkan dari mulut ke mulut.

Menurut seorang warga emas, Muhammad bin Yaakub, 61, atau lebih dikenali sebagai Abang Din yang merupakan penduduk asal Kampung Kubang Nyior, Pasir Mas, Kelantan ketika ditemui Wartawan RELATIF berkata, beliau mendapat cerita ini daripada arwah Daud bin Dosoh yang ketika itu berusia 50 tahun. Manakala mangsa yang merupakan seorang penangkap ikan darat (ikan sawah/bendang) yang lebih popular sebagai "penyuluh" ketika itu berusia 40 tahun.

"Bermula ceritanya, ketika itu "musim barat" di mana Baruh Mak Dara yang terletak dalam Kampung Nibong didapati ikat darat seperti puyu, haruan, keli dan sepat keluar dari lubang dengan banyaknya.

"Ini disebabkan, pada sebelah petangnya, hujan turun dengan agak lebat setelah kemarau agak lama melanda kampung berkenaan. Disebabkan hujan lebat turun dengan tidak berhenti-henti menyebabkan air melimpah dan menenuhi Baruh Mak Dara.

"Berikutan air melimpah ke seluruh Baruh Mak Dara menyebabkan ikan-ikan darat tadi yang menghuni dalam telaga keluar beramai-ramai mengikut aliran air dalam sawah tersebut", bicara Abang Din.

Sambung Abang Din, pada suatu hari, apabila diketahui semua ikan-ikan darat seperti puyu, haruan, keli dan sepat semuanya keluar dari lubang telaga mengikut arus air, seorang penangkap ikan yang gemar menyuluh menggunakan "jebak" (sarung pelita ayam dibuat dari tin minyak masak) yang ketika itu berusia dalam lingkungan 40 tahun dari kampung berkenaan menjadi agak girang kerana inilah rezekinya yang ditunggu-tunggu pada malam itu. Kira-kira jam 8.00 malam (selepas Maghrib), beliau bergegas ke tempat yang dimaksudkan untuk tujuan menyuluh dan menangkap ikan sebanyak mungkin kerana itulah aktiviti sejak zaman kanak-kanak sehingga beliau dewasa.

Setelah tiba di tempat yang dimaksudkan iaitu di kawasan Baruh Mak Dara itu, dia melihat ikan-ikan yang mengikut arus air di sawah padi itu semakin banyak tidak terkira apabila malam semakin larut. Terlalu girang melihat ikan-ikan tersebut, dia memukul dan menetak ikan-ikan itu dengan senjata parang panjang yang sejak tadi telah terhunus di tangannya.

Dia berasa agak lama menetak ikan-ikan yang keluar dari telaga itu dan pada hematnya sudah banyak ikan yang terkena tetakan mata parangnya. Namun, dia agak hairan pada ketika itu kerana tidak memperolehi ikan yang dihajatkannya (dengan kata lain, seolah-olah ikan-ikan yang terkena mata parangnya tidak mati).

Si penangkap ikan itu berasa agak letih menetak ikan-ikan itu sehingga pada perkiraannya, masa sudah mencecah jam 3.00 pagi. Dia berhenti buat sementara untuk menyedut (menghisap) rokok daun yang telah dibawa khusus pada malam itu. Tiba-tiba terdetik di hatinya, tentunya berasa agak kesunyian jika menghisap rokok seorang diri, lantas dia mengatur langkah ke rumah rakannya di Kampung Bechah Kita. Setelah tiba di laman rumah rakannya itu, dia memanggil rakannnya berulang kali supaya melayannya.

Setelah berulang kali memanggil rakannya itu, dari dalam rumah tiba-tiba beliau terdengar sahutan sebagai menandakan rakannya ada di rumah ketika itu.

"Siapa dia?" tanya rakannya dari atas rumah seraya menyahut panggilan si penyuluh ikan itu.

"Aku!" jawab si penyuluh ikan agak ringkas, tentunya akan difahami oleh rakannya kerana itulah kelazimannya bercakap setiap kali bertemu.

"Mu mari mana (mu datang dari mana?)" tanya rakannya.

"Aku mari nyuluh ikan (aku datang menyuluh ikan)", ujarnya ringkas.

"Kalau begitu, naiklah", pelawa rakannya itu supaya beliau naik ke rumah pada pagi itu.

Tambah Abang Din, setelah dipelawa oleh rakannya itu, beliau mula melangkah anak tangga untuk naik ke atas rumah sebagaimana yang dipinta rakannya itu berbekalkan jebak pelita ayam dan seberkas rokok daun tergenggam erat di tangannya. Jebak pelita ayam itu kemudiannya disangkutkannya di sebatang dinding rumah rakannya itu lalu api pelitanya itu dipadamkannya.

Rakannya itu mempersilakannya duduk bersimpuh sementara menyedut rokok yang telah siap dalam tepak sirih (cerana). Dia kemudiannya bertenggek di atas bendul di rumah rakannya di Kampung Bechah Kita sambil menyedut rokoknya sedikit demi sedikit lalu menghembuskan asapnya keluar dari bibir mulutnya sambil menikmati kunyahan sirih pinang yang telah disiapkan di dalam tepak sirih itu.

"Dalam masa sedang menikmati sirih pinang sambil menghisap rokok di rumah rakannya di Kampung Bechah Kita pada pagi itu, rakannya itu bertanya adakah beliau memperolehi banyak hasil ikan.

"Lantas dijawabnya bahawa beliau terlalu letih menetak ikan-ikan yang berenang mengikut arus air sawah padi itu memang banyak, pelik katanya, ikan-ikan tersebut walaupun terkena mata parangnya, ikan-ikan itu tidak mati dan sukar untuk ditangkap (diambil).

"Rakannya itu bertanya lagi, adakah ikan yang ditetaknya itu adalah sekadar jelmaan makhluk halus (pelesit). Jawabnya, itu semua dia tidak tahu. Beliau kemudiannya memberitahu rakannya itu bahawa beliau akan ke sana lagi selepas ini, singgah di rumah rakannya itu adalah sekadar untuk menghisap rokok sahaja sambil berehat dari kepenatan kerana menetak ikan-ikan yang aneh banyaknya", ujar Abang Din.

Kata Abang Din, rakannya itu mempelawanya berehat sementara untuk menghilangkan rasa penat sambil menghulurkan kepadanya sebiji bantal agar beliau dapat berehat sambil berbaring. Apabila beliau memperolehi bantal itu, beliau kemudiannya meniarap di atas bantal berkenaan sambil menghisap rokok dan sambil berbual dengan rakan yang berhadapan dengannya.

Disebabkan terlalu lama berbual dengan rakannya seperti bertahun-tahun tidak bertemu, tanpa disedarinya beliau tertidur sambil meniarap di atas bantal itu. Dengan tidak disangka beliau tertidur di rumah rakannya itu sehingga menjelang pagi, dilihatnya suasana pagi pada ketika itu agak cerah kira-kira jam 6.00 pagi.

Setelah terlihat suasana telah agak cerah dengan jelas, beliau seperti tersedar dari lamunan panjang dan rupa-rupanya beliau berada di atas "pokok sila". Ketika itulah beliau berasa amat takut, namun ketakutan tidak begitu terasa sangat disebabkan hari sudah beransur siang. Dia memerhatikan sekeliling dan terlihatnya jebak pelita ayam yang disangkutkannya di dinding rumah rakannya itu kini pada sebelah malamnya masih tergantung di dahan pokok sila itu. Pada ketika itulah, terdetik di hatinya bahawa beliau telah dipermainkan oleh jin pelesit itu.

Beliau kemudiannya turun dari pokok sila itu dan pulang ke rumah dan setelah tiba di rumahnya beliau memaklumkan kejadian itu kepada ahli keluarganya termasuk jiran tetangganya. Setelah diketahui pengalamannya itu dari keluarganya itu, perasaannya serba salah dan berbelah bagi antara percaya atau tidak, sebab beliau pernah berbual dengan rakannya di sebuah rumah rakannya itu sendiri.

Pada ketika yang sama, beliau seolah-olah tidak sedarkan diri seperti dalam kerasukan sesuatu disebabkan terlalu terkejut dengan kejadian itu dan pada masa yang sama fikirannya bercelaru kerana tidak berupaya berfikir dan membuat keputusan. Beliau kemudiannya dibawa oleh ahli keluarganya untuk mendapatkan rawatan secara tradisional dalam usaha memulihkan keadaannya yang bercelaru itu.

"Pengamal Rawatan Tradisional yang merawatnya itu memberitahunya, dia telah terkena gangguan makhluk halus tempat beliau melihat ikan-ikan yang terlalu banyak itu", ujar Abang Din.

Kata Abang Din menambah, si penyuluh ikan itu sebenarnya telah diperdaya kerana yang disangka rumah rakannya itu adalah sebatang pokok sila. Manakala jelmaan seperti wajah dan bentuk tubuh rakannya yang berpakaian biasa sebagaimana yang dilihatnya adalah jelmaan penunggu (pelesit) di lubuk Baruh Mak Dara itu.

Walau bagaimanapun, watak-watak yang terlibat dalam kisah berkenaan sudah lama berlalu dan kesemua mereka telah kembali menghadap Illahi. Semoga Allah S.W.T  mengampunkan kesalahan mereka dan mencucuri rahmat ke atas roh mereka. Amin!

 
Muhammad bin Yaakub atau Abang Din.

Abang Din ketika ditemubual Wartawan RELATIF di kediamannya.


Inilah Baruh Mak Dara, suatu kejadian pelik sering berlaku di kawasan ini.

 Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan